Narodziny gwiazdy - wizja artystyczna ;) |
Niedługo minie 2 lata od kiedy na łamach niniejszego bloga ukazała się recenzja latarki rowerowej Lumintop C01 (link: Lumintop C01 recenzja lampki rowerowej z reflektorem StVZO, ładowaniem USB i diodą Cree XP-G3 R5).
Przyznam, że lampeczka całkiem przypadła mi do gustu i zastąpiła dotychczasową, którą była Fenix BT10 (głównie z uwagi na inny rodzaj zasilania oraz typ użytego reflektora).
Lumintop B01 (z lewej) i Lumintop C01 |
Pomiędzy B01 i C01 jest potężna różnica w konstrukcji, więc trudno tutaj mówić o tym, że B01 jest następcą C01. Wydaje się, że jedyną wspólną cechą konstrukcyjną jest reflektor. Poza tym, B01 to latarka raczej plasowana pięterko wyżej w hierarchii jakości i wykonania. Starszy model był wykonany z plastiku bardziej przypominał klasyczną "lampkę rowerową". Nowa B01 to produkt w precyzyjnie wykonanej aluminiowej obudowie.
Przede wszystkim jej konstrukcja sugerować może, że mamy do czynienia z klasyczną latarką ręczną, a nie rowerową. I w rzeczywistości tylko reflektor i mocowanie do kierownicy zdradzają do czego została zaprojektowana. No ale dobrze. Wstęp, wstępem, a tu się podsumowanie zaczęło pisać.
Po kolei więc :)
Co otrzymujemy
No oczywiście dostajemy latarkę Lumintop B01, ale co poza nią i jej możliwościami?
Szare, tekturowe pudełeczko z logiem firmy zawiera dodatkowo:
- instrukcję,
- kartę gwarancyjną,
- smyczkę,
- kółeczko do łączenia smyczki z latarką,
- 2 zapasowe uszczelki,
- kabelek USB do micro USB,
- uchwyt na rower,
- adapter pozwalający na używanie w latarce zarówno ogniw 18650, jak i 21700,
- latarka, którą otrzymałem do testu była wyposażona także w ogniwo Lumintop 18650 2600mAh (9,6Wh)
Budowa i wykonanie
Latarka została wykonana z aluminium lotniczego pokrytym czarnym anodowaniem typu trzeciego (więcej o tym możecie przeczytać na Wikipedii). Jest to sprawdzone połączenie wykorzystywane u większości producentów, które oferuje bardzo dobrą trwałość w stosunku do ceny. W gruncie rzeczy chyba tylko pasjonaci są skłonni płacić za innego typu materiały jak tytan, miedź, czy mosiądz.
Parametr | Właściwość |
---|---|
Dioda | CREE XPL-HD |
Wymiary | 110,2 mm x 37 mm |
Zasilanie podstawowe |
|
Pamięć | Tak - ostatnio włączony tryb (nie dotyczy Turbo, Stroboskopu, SOS) |
Wodoodporność | Tak - IP 68 |
Inne |
|
Całość została podzielona na trzy części:
- tylna nakrętka ze sprężyną dociskową akumulatora,
- komora centralna na akumulator 21700 bądź 18650 (przejściówka jest dołączana),
- głowica z przyciskiem i reflektorem, która jednak wydaje się być scalona z komorą akumulatora (być może siłowo dałoby się je oddzielić, ale nie próbowałem).
Głowica posiada ożebrowanie odprowadzające ciepło.
Środkowa część korpusu posiada kwadratowe nacięcia poprawiające chwyt.
Głowica latarki Lumintop B01 z widocznym przyciskiem w trybie czuwania |
Przycisk włącza / wyłącza latarkę oraz służy do zmiany trybów pracy. Ponadto ma zamontowane trzy kolorowe podświetlenie informacyjne:
- zielone - zasilanie z akumulatora, tryb oczekiwania,
- niebieskie - zasilanie z portu microUSB, zarówno w trybie oczekiwania jak i przy włączonej latarce. Przy włączeniu najmocniejszego trybu, bądź gdy latarka ładuje zamontowany wewnątrz akumulator, kolor zmienia się na czerwony,
- czerwone - ładowanie akumulatora (do 2A max.)
Przez pewien czas zastanawiałem się dlaczego ktoś wpadł na pomysł, aby przycisk miał ciągłe podświetlenie. W końcu jest to ciągłe zużycie energii (z tego co udało mi się zmierzyć, latarka w trybie czuwania pobiera 0,03A, co daje w przybliżeniu 0,1W).
Tak myślałem dopóki trafiłem na wieczór tak ciemny, że po wyłączeniu latarki tylko przycisk było widać. Wtedy dotarło do mnie, jak bardzo przydatnym może być taki gadżet.
Jeżeli chodzi to uchwyt rowerowy. Spełnia swoje zadanie bardzo dobrze, przytrzymując latarkę w miejscu. Mocowanie do kierownicy można porównać do dwustronnej trytki wielorazowego użytku.
Nie jest to mocowanie antykradzieżowe, ale raczej pozwalające użytkownikowi na łatwy demontaż i zabieranie całości ze sobą.
Jeżeli użytkownik nie chce odpinać całego mocowania z latarką, to może wysunąć i zabrać ze sobą samą latarkę, ponieważ jest ona mocowana w uchwycie poprzez wsuwanie i wysuwanie (bądź też wciskanie) do półokrągłych prowadnic.
Tryby pracy i czasy świecenia
Latarka ma jeden przełącznik, który służy do jej uruchamiania, jak też zmiany trybów.
ANSI/NEMA FL1 | Tryby świecenia | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Niski | Średni | Wysoki | Turbo | Strobe / SOS | |||||
liczba lumenów | 10 | 250 | 450 | 850 | 450 | ||||
czas świecenia | 88 h | 5 h 55 min |
2 h 30 min |
2 h 20 min2 |
/ |
- 1 - Czasy pracy na ogniwie 21700 będą dłuższe
- 2 - Czas pracy w trybie Turbo zależy od systemu ochrony przed przegrzaniem
Poza ogniwami 18650 i 21700 można użyć także szeregu niżej wymienionych.
Model | Typ | Napięcie | Użyteczność |
---|---|---|---|
Li-ion | Lumintop 18650 Li-ion | 3,7 V | Zalecana |
Li-ion | 18650 | 3,7 V | Użyteczna |
Li-ion | 21700 | 3,7 V | Użyteczna |
Lithum | CR123A | 3,2 V | Użyteczna * |
Li-ion | 16340 | 3,7 V | Użyteczna |
* - przy korzystaniu z litowej baterii CR123A nie można ładować latarki przez port micro USB
Poniżej diagram trybów pracy.
Tryby pracy latarki Lumintop B01 |
Legenda (kliknij, aby rozwinąć)
- linia przerywana - klik
- linia ciągła - długi klik
- linia podwójna - podwójny klik
Opis punktów z diagramu (kliknij, aby rozwinąć)
- Włączenie / wyłączenie - naciśnięcie włącznika w celu uruchomienia latarki, przytrzymanie przez 1 sekundę, aby wyłączyć,
- Zmiana trybów - kiedy latarka jest uruchomiona, klikaj włącznikiem w celu przełączania trybów. Kolejne naciśnięcie spowoduje rotację pomiędzy trybami Low → Med → High.
- Turbo - Kiedy latarka jest uruchomiona, wykonaj szybki dwuklik, aby uruchomić tryb Turbo. Kolejne naciśnięcie spowoduje wyjście z tego trybu.
- Strobe / SOS - Kiedy latarka jest uruchomiona, naciśnij i przytrzymaj przycisk przez 3 sekundy, aby uruchomić tryb stroboskopu. Kolejny naciśnięcie spowoduje przejście do trybu SOS. Naciśnięcie i przytrzymanie przycisku spowoduje wyłączenie latarki.
- Zablokowanie / odblokowanie - Naciśnij i przytrzymaj przycisk przez 5 sekund.
Jeżeli chodzi o stroboskop, to wg poniższego oscylogramu jego częstotliwość wynosi 12 Hz.
Stroboskop w latarce Lumintop B01 |
Ponadto istnieje możliwość zablokowania / odblokowania latarki poprzez przytrzymanie przycisku przez okres 5 sekund. Przejście do trybu blokady sygnalizowane jest pięciokrotnym zaświeceniem diody.
Latarka w trybie blokady zachowuje się tak, jak niektóre latarki po przejściu w tryb taktyczny, tj. latarka świeci dopóki naciskany jest przycisk zasilania.
Jeżeli ktoś zna alfabet Morse'a, to może ten fakt wykorzystać.
Niejako vis-à-vis przełącznika (innymi słowy po drugiej stronie głowicy :)), umieszczony został port micro USB dzięki któremu można naładować znajdujący się wewnątrz latarki akumulator. Co więcej, port może zostać wykorzystany także jako bezpośrednie zasilanie latarki, np. z banku energii. Wystarczy podpiąć zasilanie po micro USB i już można z latarki korzystać, nawet bez zamontowanego w latarce akumulatora.
Korzystanie z zewnętrznego zasilania sygnalizowane jest zmianą koloru przycisku zasilania na niebieski.
Reflektor i wiązka światła
Instrukcja wspomina o tym, że reflektor został zaprojektowany zgodnie z Niemieckim standardem, mającym za zadanie ograniczenie możliwości oślepienia ludzi i pojazdów będących naprzeciwko. Wprawdzie nie podano tutaj normy, ale wygląda na to, że kierowano się tutaj normą StVZO.
Cechą charakterystyczną Lumintopa, która prowadzi do spełnienia tej normy, jest umieszczenie diody w górnej części reflektora. Tak jest w dzisiaj opisywanej B01, tak też jest we wcześniejszym modelu C01.
Lumintop B01 z widoczną diodą w górnej części reflektora |
Reflektor StVZO w Lumintop B01 |
Wiązka światła w Lumintop B01 |
Wyraźnie widać dwie sekcje świetlne: pierwsza obejmująca obszar przed kołem i druga mająca za zadanie oświetlanie dalszych elementów drogi. Warto też zwrócić uwagę, że oświetlona jest tylko dolna część drzew.
Podsumowanie
Na początku niniejszego tekstu zacząłem pisać, że Lumintop B01 to latarka zbudowana do trzymania dłoni i w zasadzie tylko po szczegółach można poznać, że nadaje się ona na rower.
Chciałbym doprecyzować, że taka konstrukcja nie wynika z braku zdecydowania projektantów, ale celowego działania. Chciano bowiem uzyskać produkt, który będzie się nadawał zarówno do oświetlania drogi przed rowerem, ale także do spaceru po lesie.
Skąd wiem, że takie było zamierzenie? W instrukcji jest zawarte specjalne zdanie na ten temat:
Multifunction to serve as a bicycyle light and a handheld flashlight etc.
Myślę, że genezą takiej koncepcji były wszelkiego rodzaju Convoye, które będąc z definicji latarkami ręcznymi, całkiem dobrze sprawują się także w mocowaniach rowerowych.
No ale skoro wiemy już co i jak, to pora sprawdzić czy się to udało.
Konstrukcyjnie - jak było to już wspominane - mamy kawał dobrego sprzętu. Na rowerze rewelacyjnie sprawdza się reflektor StVZO, który został zaprojektowany tak, aby nie oślepiać ludzi z naprzeciwka. To jest zaleta tej latarki, ale jednocześnie może niektórym osobom przeszkadzać, że oświetla ona praktycznie dolną część krajobrazu.
Jeżeli jednak będziemy mieli świadomość specyfiki działania reflektora StVZO i latarka będzie głównie wykorzystywana w połączeniu z rowerem, to Lumintop B01 będzie bardzo dobrze spełniała swoje zadanie. Kilka trybów jasności, możliwość stosowania różnych ogniw, a od biedy nawet podłączenia power banku i wysoka jakość wykonania to niewątpliwe jej atuty.
"z tego co udało mi się zmierzyć, latarka w trybie czuwania pobiera 0,03mA, co daje w przybliżeniu 0,1W"
OdpowiedzUsuńTo w końcu miliampera czy ampera? Bo coś tu się nie zgadza przeliczenie patrząc na natężenie vs moc.
Dzięki za czujność :)
Usuń