piątek, 10 kwietnia 2015

Porównanie wydajności kodowania w Mirillis Action!

Jakiś czas temu zmuszony byłem dokonać zakupu programu do nagrywania tego co dzieje się na pulpicie (tzw. screen recorder). Po ogólnych i szczególnych oględzinach mój wybór padł na produkt rodzimej firmy Mirillis o nazwie Action!

Do tej pory uważam, że był do świetny wybór. Nie będę się tu rozpisywał o jego funkcjach, bowiem w tym celu wystarczy zaglądnąć na stronkę producenta.

Bardzo ciekawiło mnie jak różne tryby kodowania - AVI, MP4 i MP4 (AMD APP) - obciążają komputer, więc postanowiłem to sprawdzić. Wiedza taka może się przydać m.in. przy nagrywaniu gier, ponieważ zbyt mocne obciążenie sprzętu spowoduje niższą ilość klatek w grze.

Oczywiście nagrywanie pulpitu nie jest żadnym wyczynem dla dzisiejszych komputerów, więc test polegał na nagrywaniu tej samej powtórki z gry World of Tanks w rozdzielczości 1920 x 1080 z włączoną synchronizacją pionową (60Hz) i większością efektów ustawionych na maksimum. Podstawowe parametry komputera to:
  • karta graficzna MSI Radeon R9 270 (symbol GPU na wykresach)
  • procesor Intel i5-4670K 3,4Ghz (symbol CPU na wykresach),
  • pamięć RAM 16GB 1866Mhz (symbol RAM na wykresach)
Obciążenie komputera podczas odtwarzania  powtórki (bez nagrywania) widać na poniższym screenie.

Obciążenie komputera podczas odtwarzania powtórki (bez nagrywania programami)
Obciążenie komputera podczas odtwarzania powtórki (bez nagrywania programami)

Można zauważyć, że gra, pomimo dostępności czterech rdzeni, do odtwarzania powtórki (więc i zapewne do grania) używała głównie rdzenia o numerze 2 oraz pomocniczo o numerze 1. Rdzeń 3 i 4 w zasadzie się nudziły.

Nagrywanie do formatu AVI z kodekiem FICV

Action! został ustawiony do nagrywania w trybie gier, format pliku AVI, Rozmiar wideo Oryginalny, 60 klatek na sekundę. 

Ustawienia programu Mirillis Action!
Ustawienia programu Mirillis Action!
Obciążenie sprzętu kształtowało się następująco:
Obciążenie komputera podczas nagrywania programem Action! do formatu AVI
Obciążenie komputera podczas nagrywania programem Action! do formatu AVI
 Poniżej informacja o uzyskanym pliku wyjściowym.

Informacja o pliku nagranym w formacie AVI
Informacja o pliku nagranym w formacie AVI
Zauważyć można, że obraz został zakodowany w dość rzadkim kodeku FICV, natomiast dźwięk to nieskompresowany PCM.

Gdybyście chcieli wysłać ten rodzaj pliku do youtube'a, to po jego przesłaniu i oczekiwaniu na jego przetworzenie (dość długim) otrzymacie komunikat:
Filmu nie udało się przetworzyć. Upewnij się, że przesyłasz obsługiwany typ pliku.
Na szczęście z poziomu aplikacji można wyeksportować nagrany plik do formatu MP4, który spokojnie można przesłać już do youtube'a.

Plik AVI wyeksportowany do MP4

Format MP4

Tutaj ustawienia programu były jak powyżej z różnicą polegającą na zmianie formatu pliku z AVI na MP4.
Obciążenie komputera kształtowało się następująco.

Obciążenie komputera podczas nagrywania programem Action! do formatu MP4
Obciążenie komputera podczas nagrywania programem Action! do formatu MP4

Informacja o pliku nagranym w formacie MP4
Informacja o pliku nagranym w formacie MP4

Format MP4 (AMD APP)

Tym razem format pliku wyjściowego ustawiono na MP4 (AMD APP) pozostawiając resztę niezmienioną. Format MP4 (AMD APP) różni się od "zwykłego" MP4 tym, że do procesu kodowania używany jest nie tylko procesor, ale także karta graficzna (w tym przypadku firmy AMD). Ale nie martwcie się jeżeli jesteście posiadaczami kart NVIDIA. W takim przypadku można skorzystać z kodowania przy użyciu technologii NVIDIA NVENC

Nagrywanie do formatu MP4 przy użyciu wspomagania ze strony karty graficznej obciążało system jak poniżej.

Obciążenie komputera podczas nagrywania programem Action! do formatu MP4 (AMD APP)
Obciążenie komputera podczas nagrywania programem Action! do formatu MP4 (AMD APP)

Informacja o pliku nagranym w formacie MP4 (AMD APP)
Informacja o pliku nagranym w formacie MP4 (AMD APP)

Porównanie trybów kodowania

Porównanie trybów nagrywania, czyli to po co był cały powyższy tekst...
Same wykresy, bez bezpośredniej ich korelacji z innymi ciężko interpretować. Dlatego też pobawiłem się Gimpem i naniosłem je wszystkie na jedną siatkę.

Porównanie obciążenia komputera bez nagrywania i z różnymi trybami nagrywania programem Action!
Porównanie obciążenia komputera bez nagrywania i z różnymi trybami nagrywania programem Action!
Dla przypomnienia:
- biały kolor - powtórka odtwarzana bez nagrywania,
- czerwony kolor - powtórka nagrywana do formatu AVI,
- zielony kolor - powtórka nagrywana do formatu MP4,
- niebieski kolor - powtórka nagrywana do formatu MP4 przy użyciu karty graficznej. 

Przede wszystkim można zauważyć, że najbardziej obciążającym trybem dla procesora jest kodowanie bezpośrednio do MP4 (zielony kolor). Wtedy natomiast najsłabiej obciążana jest karta graficzna. Zdecydowanie mniej obciążającym trybem dla procesora jest kodowanie bezpośrednio do pliku AVI (czerwony kolor). Również karta graficzna nie ma wtedy najgorzej. 
Zaś tryb MP4 (AMD APP), tj. kodowanie przy użyciu karty graficznej (niebieski kolor) najmniej obciąża procesor, za to karta graficzna ma najtrudniejsze zadanie. 

Powyższa wiedza może Wam pomóc dobrać tryb nagrywania do posiadanego sprzętu (mocny procesor vs mocna karta graficzna).


Maksymalne obciążenie w różnych trybach nagrywania

Bez nagrywaniaAVIMP4MP4 (AMD APP)
GPU96 % 97 % 96 % 96 %
CPU 1 97 % 97 %92 %92 %
CPU 2 89 %89 %92 %89 %
CPU 3 75 %72 %89 %69 %
CPU 4 80 %64 %89 %75 %
RAM 3674 MB3780 MB3777 MB3761 MB

Test ukazał również, że wybrane tryby kodowania nie mają prawie żadnego wpływu na wykorzystanie pamięci podręcznej RAM. W każdym trybie było ono niemalże identyczne.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Bardzo proszę o zachowanie netykiety.